כאבים בכף הרגל בדריכה

כאבים בכף הרגל בדריכה

כאבים שונים עלולים לאפיין סימפטומים שונים, מחלות וסוגים שונים של תופעות אשר עלולות להכות שורש ולהפריע להתנהלות יומיומית. אחד מאותם כאבים אלו ללא ספק כאבים בכף הרגל המופיעים במהלך הדריכה עליהם, שכן מקרים כאלו לא רק שעלולים להצביע על גורמים אחרים אשר עלולים להפריע בהמשך ההליכה או בפעילות ספורטיבית אלא להצביע על בעיות הרבה יותר מורכבות. אך בשונה לכאבים אשר עלולים לצוץ באזור גב עליון או באזור הבטן, לכאבי רגלים ובעיקר כאלו המתגלים בדריכה על הרגלים יש מספר די מצומצם של אפשרויות ומנעד עשיר של טיפולים, דרכים להימנע ועד לסוגים שונים של פעילויות ספורטיביות כדאיות.

למה כואבות לי כפות הרגליים?

כמו שציינו מעל כאבי רגלים בזמן ההליכה עלולים להצביע על מספר סיבות, כאשר הפופולרית שביניהם ובעיקר בקרב בני נוער או חיילים טריים תהיה ללא ספק מקרבה של מאמץ יתר. מקרה שכאלו עלולים לנבוע עקב חבלה, תנועה חדה, מתיחה ברצועות ועד לספיגת טראומה חיצונית. לצד מאמץ יתר סימפטום נוסף אשר גם הוא נפוץ בעיקר בקרב צעירים וחבר'ה פעילים ספורטיבית, הוא כמובן מקרים של דלקות ולרבות מקרים של דורבן. מקרים של דורבן מתאפיינים בדלקות בעקב אשר יוצרת בליטה של העצם ובשל כך גם גורם כאבים עזים בעת הדריכה על הרגליים.

קצת יותר רחוק ממקרים של דורבן, מקרים של דלקות באזור כף הרגל מצטרפת תופעה מעט יותר שכיחה בקרב בני הגיל השלישי והיא אוסטאוארתריטיס. דלקת זו נחשבת לדלקת פרקים אשר מביאה לשחיקה של בסחוסים, גם של בוהן כף הרגל ובחלק מהמקרים של הקרסול. ודלקת אחרונה המתקיימת בעיקר בשק הבורסה אשר תפקידו לסכך את תנועות מפרקים, היא כמובן דלקת "בורסיטיס" אשר עשויה להביא לקיבוע של הגיד אל העקב ולכלול גם כאבים בעת הדריכה.

איך להקל על כאב בכף הרגל?

כאשר מדובר בהקלה של כאבים בכף הרגל בזמן דריכה, חשוב ראשית כל לבצע בדיקות הדמיה למיניהן (ובחלק מהמקרים גם בדיקות דם) בכדי לבצע התאמה אפקטיבית ביותר של הטיפול. על כן בדיקות אלו יכללו בחלק מהמקרים התאמה של מדרסים, שכן כלי עזר שכאלו יאפשרו תמיכה הרבה יותר אינטנסיבית עבור כף הרגל ויחד עם זאת יעזרו גם בהפחתת לחצים על לוחיות הגב והרגליים כמובן. כמובן שחלק מהדרכים להקל על כאבים שכאלו, מומלץ לקבל מרשם של משככי כאבים או בתרופות נוגדות דלקת.

בשנים האחרונות חיבור בין פעילות ספורטיבית מותאמת לבין כאבים ופציעות הוא וגדל, כך גם עבור כאבי רגליים בעת הדריכה מומלץ לבצע תרגילים גופניים מותאמים ולחזק את שרירי הרגליים וגם לשיפור את צפיפות העצם. כל אלו יאפשרו תמיכה וחיזוק לכף הרגל, בין אם מדובר בשחייה מותאמת,  תרגילים אירוביים ועוד. שיטה נוספת הנחשבת לדי חדשנית, היא טיפול בגלי הלם אשר מסייע בעיקר למקרים של דלקות כמו בורסיטי ודורבן. טיפול משפיע בצורה ישירה על מערכת העצבים, מפחית את הכאבים בצורה משמעותית ועם מעט תופעות לוואי. כמו כן במקרים קיצוניים וכמובן במידה ושאר הטיפולים אינם צלחו, מומלץ בחלק מהמקרים לבצע ניתוח אשר יוכל להעניק מזור ומנוחה לכף הרגל הכואבת.