נפיחות בבטן – מה גורם לגזים ונפיחות בבטן?

נפיחות בבטן
נפיחות בבטן

גזים, או ייצור מוגזם של גזים במערכת העיכול, יכולים להיגרם ממגוון גורמים. אחד הגורמים העיקריים הוא תהליך העיכול הרגיל, שבו פירוק של מזונות מסוימים משחרר גזים כמו מימן, מתאן ופחמן דו חמצני. בנוסף, בליעת אוויר בזמן אכילה או שתייה, תסיסה חיידקית של פחמימות לא מעוכלות במעי הגס ומצבים רפואיים מסוימים יכולים לתרום לגזים. כמו כן גם מזונות תוססים כמו קפה, מיץ תפוזים עלולים להוביל גם כן לתסיסה ויצירה של גזים.

נפיחות בבטן

נפיחות בבטן עליונה לעומת תחתונה

נפיחות בבטן יכולה להתרחש הן באזור העליון והן באזור התחתון של הבטן, והסיבות הבסיסיות עשויות להיות שונות. נפיחות בבטן העליונה קשורה בדרך כלל למצבים כמו הפרעות עיכול, ריפלוקס קיבה, כיב פפטי או בעיות בכיס המרה. נפיחות בבטן התחתונה, לעומת זאת, יכולה להיות קשורה לגזים במעיים, עצירות, תסמונת המעי הרגיז (IBS), או נפיחות הקשורה למחזור אצל נשים.

מה גורם לגזים בקיבה?

גזים בקיבה יכולים לנבוע מכמה גורמים. אכילה מהירה מדי, צריכת מזונות המייצרים גז (כגון שעועית, עדשים, כרוב או משקאות מוגזים), או שתייה דרך קשית עלולה להוביל לצריכה מוגברת של אוויר ובעקבות כך לגזים בקיבה. בנוסף, הפרעות מסוימות במערכת העיכול, כגון אי סבילות ללקטוז או גדילת יתר של חיידקים במעי הדק (SIBO), יכולות לתרום לייצור מוגזם של גזים בקיבה.

מקרים של גזים כלואים ואי נוחות בבטן

גזים לכודים מתייחסים לכיסי גזים שנלכדים במערכת העיכול, מה שמוביל לאי נוחות בבטן ונפיחות. זה יכול להתרחש עקב תנועתיות מופחתת במערכת העיכול, שיכולה להיות מושפעת מגורמים כמו מתח, תרופות מסוימות או מצבים רפואיים בסיסיים. הגז הכלוא עלול לגרום להתנפחות ואי נוחות, מה שגורם לבטן להרגיש נפוחה.

דרכי התמודדות

נפיחות בבטן וגזים יכולים להיות מטרידים ומפריעים לחיי היומיום. על ידי הבנת הסיבות לגזים, הבחנה בין נפיחות בבטן העליונה והתחתונה, והכרת הגורמים התורמים לגזים בקיבה,  מומלץ לנקוט בצעדים יזומים כדי לנהל ולהקל על הסימפטומים השונים. לשם כך חיוני לזהות ולהימנע ממזונות אשר מעוררים טריגרים, לתרגל הרגלי אכילה מודעים, לשמור על תזונה מאוזנת ועשירה בסיבים, ולהישאר עם לחות מספקת. אם נפיחות הבטן נמשכת או מלווה בתסמינים נוגעים אחרים, מומלץ להתייעץ עם רופא מתאים להערכה יסודית ותוכנית טיפול מותאמת אישית. זכרו, על ידי השתלטות על בריאות העיכול שלכם, תוכלו לחוות הקלה בנפיחות בבטן וליהנות מאיכות חיים טובה יותר.