בלט דיסק גב תחתון

בכל הקשור למערכות העצמות ובפרט אל עמוד השדרה,  כל חולייה מתחברת אחת אל השנייה באמצעות "כרית" ובעזרתה מצליחות חוליות הגב לבלום זעזועים שונים בעת נחיתה על הרגליים או בשל תנועה של החוליות. אך כריות אלו עלולות לא פעם לצאת ממקומן ולגרום לכאבים עזבים, כאשר מקרים אלו אינם חומקים גם לא מהמתאמנים המתמידים ביותר וגם לא מאלו המבקשים להימנע מכל פעילות גופנית כל שהיא. לכן במקרים שכאלו או בחשד המלווה עם כאבים עזבים, מומלץ להכיר את הסיבות, את שיטות הטיפול וכיצד יש לאבחן מצבים רפואיים מסוג זה.

האם בלט דיסק זה פריצת דיסק? הרבה לפני אבחנה של המקרה או מציאת תרגילים מתאימים לכאב, חשוב להבדיל בין בלט דיסק לבין פריצת דיסק. אפשר לחשוב על התיאור כהלכה למעשה, כאשר הדיסק (או הכרית) במקרה של פריצת דיסק יוצא לחלוטין ממקומו ובכך "מפריע" בלשון המעטה אל חוליות אחרות ובחלק גדול מהמקרים לוחץ על עצבים שונים לאורך עמוד השדרה ובשל כך כאבי הדיסק מורגשים כהקרנה אל אזור אחר בגוף.

כאשר מדובר בבלט של דיסק מדובר בבליטה בה הדיסק שבין החוליות רק "בולט" ביניהן, ולמרות שמצב רפואי זה נשמע יחסית "קל" אל מול פריצת דיסק הוא מלווה בלא מעט כאבים טורדניים במיוחד. עם זאת חלק גדול מהמקרים של בלט דיסקים, גם עלולים לספר על מעין "מכה מקדימה" לפריצת דיסק אשר תופיע באותו האזור בעתיד וללא טיפול נכון.

גורמים אפשריים לבליטת דיסק בגב תחתון

כמו שציינו מעל מקרים של בליטת דיסק אינם מדלגים על חובבי הספורט המושבעים וגם עבור אלו שאינם מעדיפים להזיע בשעות הפנאי שלהם. על כן מקרים של בלט דיסק עלולים לנבוע ממספר גורמים עיקריים, כאשר הראשון שבניהם הוא עישון אשר עשוי להחליש את הדיסקים או לשבש את זרימת החמצן אליהם ובכך לגרום לשחיקה שלהם ולבסוף לבלט.

כמו כן גם מקרים של התכופפות תכופה ולא נכונה, יחד עם הרמה של חפצים כבדים או עודף משקל. כמו כן גם ישיבה לאורך זמן רב ויציבה לקויה(כמו מקריים של פלטפוס) עשויים להוביל לכדי שחיקה ופריצה של הדיסק, כאשר כל אלו נמנים גם על מתאמנים מקצועיים וגם על כאלו המבלים זמן רב אל מול המחשב.

כיצד מאבחנים בלט דיסק בגב תחתון?

אחד השלבים הראשוניים באבחון של בלט דיסק בגב תחתון יהיו שאלות מנחות, לעיתים גם בדיקה גופנית פשוטה כמו מוגבלות גבוהה במיוחד בתנועת הגפיים תעיד על מקרים של בלט דיסק. אך לצד שאלות ובדיקה פיזית, יש לבצע בדיקות הדמיה כמו CT או MRI אשר יוכלו להעניק מבט יותר מעמיק אל אזור עמוד השדרה.

כיצד להימנע מבלט דיסק בגב תחתון?

בכדי להימנע ממקרים שכאלו יש לשמור על פעילות גופנית תקינה, כזו שאיננה דורשת מאמץ פיזי מוגבר מדי ובאותה הנשימה גם להימנע מישיבה ממושכת ושמירה על משקל גוף תקין. כמו כן במקרים של כאבים חזקים, מומלץ לעשות אמבטיות חמות, לקבל עיסוי מתאים וכמובן לבצע אבחנה והתאמה של טיפול פיזיותרפיה או כירופרקטיים מתאימים עבור הדיסק שבלט ממקומו.