מה זה דולה?

בשנים האחרונות לא מעט נושאים הופכים להיות הרבה יותר מדוברים, בעיקר נושאים אשר נחשבו עד לא מזמן לטאבו, בין אם בכל מה שקשור לעניינים שבינו לבינה ועד לנושאים כמו הריון. ובכל הקשור אל היריון הנשים בשנים האחרונות נהנות לא רק משיח הרבה יותר מכיל ומקבל, אלא גם בערוצי עזרה הולכים הגדלים אשר מתחילים עוד בקורסים שונים להכנה ללידה ועד לעזרה בדמות דולה. תפקיד אשר קיים כבר אלפי שנים מתעורר בשנית והופך פופולרי עבור נשים רבות, שחלקן סובלות בחלק מהמקרים גם סובלות מכאבים כרוניים לצד מחלות נלוות אחרות וזקוקות לא פעם לעזרה בכל חלקי ההיריון, גם הלידה, גם ההיריון עצמו וגם לאחר הלידה.

מה זה אומר דולה? פירוש המילה דולה מגיע עוד מיוון העתיקה, אז היא שימשה בעיקר משרתות אשר עזרה לנשים במגוון שירותים ופעילויות הבית וגם במצבי היריון. עם זאת תפקיד הדולה כיום איננו דומה לתפקיד הדולה בתקופה היוונית, אלא מכיל בתוכו קשר עמוק, בין היולדת לבין הדולה שנקראת גם "תומכת לידה". בשל כך תפקיד הדולה מורכב גם מתמיכה פיזית ולא רק נפשית, שבזמן ההיריון עוזרת גם ביכולת התקשור בזמן הלידה ואף בהורדת המתח. כמו כן נמצא כי השימוש בדולה הביא עימו מספר יתרונות כמו פחות שימוש במשככי כאבים, פחות התערבויות של מכשירים רפואיים בזמן הלידה ובעיקר הרבה פחות חרדה בזמן הצירים.

מה זה דולה פוסט פרטום?

המונח של דולה פוסט פרטום הוא תפקיד שגם כן מורכב ממספר היבטים ומאפיינים, כאשר הוא רלוונטי לימים ראשוניים שלאחר הלידה. תפקידה של דולה פוסט פרטום הוא להעניק עצות מקצועיות בכל מה שקשור לגזים של התינוק החדש, למצבי השינה החדשים שהוא נכנס(וגם האם) אבל לא רק. דולה תאפשר זמן התאוששות ומנוחה לאמא ותלווה אותה, החל מהכנת הילד למקלחת ועד כיצד להלביש את הילד. לעיתים תפקידה של הדולה פוסט פרטום יכול להיות רלוונטי וקריטי לא רק עבור נשים לאחר לידה ראשונה, אלא גם עבור נשים אחרי לידה שנייה ואף שלישית הזקוקות למעט זמן וקבלת אנרגיות מחודשת.