כאבים באגן מקרין לרגל

כאבים בגוף עלולים לנבוע ממספר רחב של מקרים, לעיתים אלו יכולים להיות כאבים מאזור הבטן ולהוות סימפטום למחלות פנימיות כמו דלקות ברירית הבטן או כאבים בעלי השלכות או הקרנה אל אזורים כאלו ואחרים כמו כאבים באגן המקרינים אל הרגל. מקרים שכאלו עלולים להצביע על מספר תופעות שונות כאשר חלקן הגדול עלול להתלוות אל מצבים זמניים כמו מאמץ יתר(בשל אימונים אינטנסיביים או הריון), עם זאת כאבים שכאלו עלולים גם להוות תמרור אזהרה או מבוא לקראת מקרים של בלט או פריצת דיסק. לכן כאשר מופיעים כאבים באגן המקרין לרגל, מומלץ לדעת באילו דרכים ניתן לאבחן את מלוא התופעה וכיצד מומלץ להתמודד ולהימנע ממקרים שכאלו.

כאבים באגן שמאל מקרין לרגל – סימפטומים ואבחנה

מערכות שונות מסייעות לגוף שלנו לבצע מנעד רחב של פעולות, החל ממערכת לב ריאה ועד אל מערכת השלד והעצבים. על כן כאבים באגן שמאל המקרין לרגל או כאבים באגן ימין עם הקרנה לרגל ימין, תהיה  במרבית המקרים תולדה של לחץ או פעולה לא נכונה של חוליות הגב. חוליות אלו בנויות בצורה כזו שבין כל אחת מהחוליות ישנה "כרית" סחוס, ובשמה השכיח יותר-דיסק. הדיסק אשר אמון על איזון בין פעולות ולחצים המופעלים מכפות הרגליים או מתנועות הראש, עד אל החוליות בעמוד השדרה אמור לשכך את המכות או התנועות החדות.

מקרים שכאלו כוללים במרבית המקרים פגיעה בעצב או יותר נכון "הזזה" של העצב ממקומו, מה שמוביל את הכאב להיות מוקרן ברגל של אותו הצד. כך למשל כאב באגן מצד ימין, עלול להגיע עד אל כף הרגל כשמקורו הוא בחוליות תחתונות של עמוד השדרה. אבחנה של מקרים כאלו מומלץ לבצע דרך מספר רבדים, הראשונה היא בעזרת CT או MRI ואילו דרך נוספת היא בעזרת אבחנה הכוללת מספר שאלות מנחות וכמובן יכולת תנועה פיזית.

כאבים באגן בהריון – שכיחות ומה חשוב לדעת

ההיריון מביא עימו אל הגוף לא מעט שינויים, החל הופעה של ורידים ברגלים ועד אל כאבים באגן שמאל המקרין לרגל. עם זאת כאבים באגן בתקופת ההיריון נחשב לדי שכיח, כאשר חמישים עד שבעים אחוז מנשים סובלות ממקרים אלו בתקופה זו. כאב שכזה עלו להתייצב באזור האגן הקדמי והאחורי(חגורת האגן) כאשר כאבים אלו יקרינו אל אזורים שונים, החל ממפרק האגן הקדמי, ירך פנימית ועד אל המפשעה עצמה. אחת הפעולות הנפוצות להקלה בכאב בתקופות כאלו, תהיה כמובן טיפולי פיזיותרפיה מותאמים למצביים כאלו או שימוש בחגורה אשר תעזור להפחית את הלחץ על האזור.

עם זאת חשוב לדעת כי מקרים אלו יכולים גם להתחיל החל מהשבוע ה-20 להיריון, כאשר חלק קטן מהנשים שסבלו מכאבים אלו דיווחו כי הכאבים נמשכו גם לאחר הלידה. לכן מלבד השימוש בפיזיותרפיה מותאמת לכאבים באגן בזמן ההיריון, יש ליטול תרופות אשר יעזור בשיכוך הכאב ובאותה הנשימה לנסות ולחזק עד כמה שניתן את ליבת שרירי האגן. חיזוק שכזה ימנע עד כמה שניתן מקרים של נפילת איברים באזור לאחר ההיריון, לכן חיזוק שרירים אלו מומלץ גם לפני כניסה להיריון ולאחר הלידה.