קמטים סביב העיניים

העור סביב העיניים הוא העור העדין ביותר בגופנו. הוא בעובי של 0.05 מ"מ, ולכן הקווים והקמטים העדינים בו בולטים מאוד. באופן כללי, קמטים בעיניים יופיעו בשנות השלושים ואילו קמטי המצח יופיעו בשנות הארבעים אצל רוב האוכלוסיה. אך מה בדיוק גורם לקמטי העיניים האלה? והאם ניתן למנוע אותם או להקטין את הנראות שלהם?

הסיבות לקמטים בעיניים

סיבה מולדת – יש עור סביב העין שיותר רגיש לקמטים באופן מולד. הגנטיקה יכולה לקבוע באיזה גיל יופיעו הקמטים ובאיזו עוצמה. העובי שלו גורמת לכך שהגיוני שזו נקודת התורפה הראשונה שבה יתפתחו קמטים. יתרה מכך, מכיוון שיש מעט מאוד בלוטות חלב ובלוטות זיעה סביב עור העיניים, אז אין ממש הפרשה טבעית שמספקת לחות קבועה, כפי שקורה בחלקים אחרים של העור. היובש יחד עם אובדן הגמישות של עור העין מזרזים את הופעת הקמטים.

בעיית הגיל – ככל שאנו מתבגרים אז כמות הורמון הגדילה שלנו השולט על צמיחת רקמות העור  ויכולת תיקון ושיקום העור יורדת משמעותית החל מגיל 25. בנוסף לירידה בהפקת הורמון הגדילה מופיעים עם הגיל יותר ויותר רדיקלים חופשיים שמתרבים ככל שהגיל גדל. רעלנים אלו פוגעים ברקמת העור וגורמים לאובדן התפקוד של העור מה שמזרז את הזדקנותו ואת הופעת הקמטים.

רפלקס העין – פעולת הרפלקס גורמת לקמטים. האדם הממוצע יפתח ויסגור את העפעפיים שלו שוב ושוב מעל ל11,520 פעמים ביום. הפעולה תגרום להופעת קמטים דקים בעור יום אחר יום. בגיל צעיר אנו פשוט לא מודעים לקיומם. אך בזמן שאנו ממצמצים בצורה טבעית אנו יוצרים קווים דקים שהופכים לקמטים עם השנים.

הבעת פנים מוגזמת – הבעות פנים הן דרך הכרחית לתקשורת לא מילולית בין בני אדם, עם זאת, ביטויים אלו מחייבים את עור העיניים ואת שרירי עור הפנים שלך בתנועה. הן גורמות להם להימתח ולהתקפל ברציפות ולהופעת קמטים. כשאנו מחייכים, צוחקים, מקמטים פנים, בוכים ומתעצבנים, אנו יוצרים לעצמנו קמטים. האם זה אומר שנפסיק לחייך ולצחוק? כמובן שלא אך חשוב לטפל בקמטים כדי שלא נבכה אחר כך.

חשיפה מוגזמת לשמש – קרינה אולטרה סגולה של קרני UV מסוג A או B הם גורם מרכזי נוסף לקמטים. קרנים אלו גורמות לנזק קשה בשכבת העור החיצונית ויוצרים מוטציה של קולגן וחלבון האלסטין שהם מרכיבים הכרחיים בשימורו של עור יפה וצעיר. הפגיעה בעור מזרזת את הופעת הקמטים במיוחד בקרב אנשים עם עור לבן.