שברי מאמץ אצל ספורטאים

ישנם לא מעט פציעות שונות אשר עלולות לחזור על עצמן ולהחריף את הפגיעה, לעיתים פציעות אלו מתאפיינות רק בקרב אוכלוסייה כזו או  אחרת, אבל למען האמת שברי מאמץ למשל מתפרסים אל כל שכבה באוכלוסייה. למרות זאת פציעה זו נחשבת לדי שכיחה בקרב ספורטאים ובמידה והיא אינה מטופלת היטב היא עלולה להגביל את תנועות הגוף בצורה משמעותית, לכן במקרה של פציעה כזו גם בקרב ספורטאים וגם בקרב כאלו שלא, חשוב להכיר ולהבין את סוג הפציעה וכיצד להתמודד עימה. לכן במאמר הבא נשטח עד כמה שניתן את הסימפטומים, דרכי הגילוי וכיצד יש להתמודד עם פציעה מסוג זה.

סימנים וגורמים לשברי מאמץ

ישנם לא מעט סימנים מקדימים שיוכלו לעזור לנו לטפל בשברי המאמץ הרבה לפני שיחמירו, אך הם מתאפיינים בעיקר בכאב חד בזמן הפעילות הגופנית והיא יכולה להיות הקלה שבהן כמו הליכה.
לצד זאת נפיחויות ורגישות באזור עלולים להתלוות אל האזור הפגוע, אך גם בזמן המנוחה עלול הכאב להופיע ואליו תתווסף גם רגישות. סימפטומים אלו נחשבים לסבל לא קטן, עם זאת אחד הגורמים להיווצרותם של שביר מאמץ הם בעיקר מחסור במנוחה והוא יכול להתבטא גם אצל ספורטאים מנוסים וגם אצל כאלו שלא.
ולצד המחסור במנוחה פעולות הדורשות עוצמת כוח או סיבולת מהגוף שאיננו מכיר, כמו תוכנית אימונים לא מדורגת או שגרת אימונים אינטנסיבית לאדם שאיננו ספורטאי עלולים להוביל לשברי מאמץ גם כן.

דרכי טיפול ומניעה

על מנת להימנע מפציעות מסוג זה, ישנם כמה דגשים שונים והראשון מביניהם ואולי החשוב מכולם הוא כמובן מנוחה ראויה לגוף. הדגש השני והלא פחות חשוב הוא כמובן צריכה נכונה ומאוזנת של סידן, שכן בזמן פעילות גופנית הגוף מזיע ופולט בין היתר כמויות גדולות של סידן אשר אחראיות על בנייה של העצמות וחיזוק שלהן. הדרך השלישית אבחון קליני ביומכני הבוחן את צעדי הריצה ודרכו ניתן להבין את שורש הבעיה ולמנוע שברי מאמץ בהמשך. ובמקרה כי שברי המאמץ הגיעו אל סף דלתכם, היכולת להתמודד עימם נעה החל מפיזיותרפיה יומית ועד להוספה של מזון עשיר בסידן.