מה זה שיאצו?

שיאצו הוא אומנות טיפול במגע, המתבססת על הרפואה הסינית. שיאצו הוא הבאת הגוף לאיזון, בטיפול מהנה, נעים ומרגיע. שיאצו מזרים את האנרגיה בגוף, פותח חסימות ופותר בעיות. שיאצו הוא טיפול הוליסטי  הרואה את האדם כשלם, ומטפל במקור הבעיה ולא בסימפטום.

לימודי שיאצו במהות

מה זה שיאצו?

"שי" משמעותו אצבע, ו"אצו" משמעותו לחץ. טיפול שיאצו מתבצע בעזרת לחיצות שונות של המטפל על המטופל בעזרת כל גופו, בהישענות על המטופל וללא מאמץ.

מהיכן מגיע השיאצו?

שיאצו מתבסס על רפואה סינית, על פיה ישנם בגוף ערוצי אנרגיה הנקראים מרידיאנים. כאשר יש הפרעה כלשהי לזרימת האנרגיה במרידיאנים נוצר חוסר איזון בגוף המוביל למצבי מחלה שונים, קשיים רגשיים וחוסר איזון נפשי.

 יין ויאנג

המושג "יין ויאנג" מגלם בתוכו את התפיסה ההוליסטית. הכל זורם, הכל אחד, הכל כלול בהכל. היין והיאנג הם ניגודים, הפכים, ומשלימים זה את זה. אין יין ללא יאנג ואין יאנג ללא יין. סנל היין והיאנג המוכר לכולם, מסמל אחדות, שלמות והרמוניה, אליהם שואף טיפול השיאצו להביא את המטופל.

 חמשת האלמנטים (יסודות(

על פי הרפואה הסינית ישנם 5 אלמנטים- אדמה, מים, אויר, אש ועץ. האיברים והרגשות משויכים לאלמנטים שונים והזרימה המסודרת בין האלמנטים חשובה לתפקוד תקין של כל המערכות. הרפואה הסינית הינה רפואה הוליסטית הרואה באדם שלם, ואת הכל נכלל בהכל. לכן בכל אלמנט קיימים כל האלמנטים האחרים, וכל הפרעה קטנה בזרימה הנכונה תשפיע על האדם, גוף ונפש יחד.

 עקרונות השיאצו

בעקבות ראית העולם ההוליסטית שרווחה במזרח הרחוק בעבר, ובשל חוסר מיכשור רפואי מדויק, התפתחו ברפואה הסינית 4 עקרונות לאיבחון:

הסתכלות

המטפל מסתכל על המטופל מרגע כניסתו לחדר וקולט מידע רב על המטופל- יציבה, תנועה, מבט ועוד. בהסתכלות נכללות גם שיטת האבחון על פי צורת הלשון, ואבחון על פי הפנים.

הקשבה

המטפל מקשיב למטופל. לא רק למילים שהוא אומר אלא לאיך הוא אומר אותן- טון הדיבור, ניגון המילים, צורת ההתבטאות, עוצמת הקול ועוד. בהקשבה נכלל גם חוש הריח. המטפל מריח את נשימת המטופל ויכול ללמוד גם ממנה- ריח חריף או עדין, נעים או לא נעים, איכות הניחוח ועוד.

תשאול

מטפל שיאצו שואל בפגישתו הראשונה עם המטופל שאלות רבות ומקיפות על אורח חייו שח המטופל ועל הבעיות השונות מהן הוא סובל. מכיוון שהרפואה הסינית היא רפואה הוליסטית, ראית  מערכות הגוף בשיאצו שונה מזו הנפוצה במערב, והמטפל בשיאצו יודע לקשר בין הדברים.

מגע

המגע במטופל מגלה אף הוא מידע רב- שרירים נוקשים או רפויים, גוף נינוח או מתוח ועוד. אבחנות מגע נפוצות בשיאצו הם אבחנת גב, ואבחנת בטן.  בבסיסו, שיאצו הוא טיפול רפואי שנועד לפתור בעיות שונות. אך גם לאנשים הבריאים ביותר בינינו, מומלץ לקבל טיפול שיאצו מדי פעם, כטיפול תחזוקה או כפינוק לגוף ולנפש.