נעים להכיר: שיטת אלבאום

שיטת אלבאום היא שיטה טיפולית המיועדת לשפר את איכות החיים של הסובלים מלקויות למידה שונות ובעיות קשב וריכוז, ועוזרת לסובלים מקשיים אלה להביא את עצמם לידי ביטוי ומימוש הפוטנציאל הטמון בהם, כמו בכל אחד אחר. במכללת מהות מתקיים מסלול לימודי :מהות עולמו של הילד שמיועד להכשרת מטפלים, רב תחומיים לטיפול בילדים בעלי לקויות למידה, קשיים רגשיים וקשיים בהסתגלות חברתית לחץ כאן. במהות לא מתקיימת תוכנית לימודים לשיטת אלבאום .

 מה זה שיטת אלבאום?

שיטת אלבאום מתבססת על גישה האומרת כי ישנם 4 סוגי אינטיליגנציה: גופנית, רגשית, חשיבתית ואנרגתית. לפי גישה זו, לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז הם, בחלק גדול מהמקרים, תוצאה של חוסר תיאום בתפקוד 4 האינטיליגנציות או קושי בתפקוד של אחת מהן. החלק העיקרי בלימוד שיטת אלבאום הוא ללמוד שליטה באינטיליגנציה ובתיאום בין 4 האינטיליגנציות השונות.

גישה זו מציבה את לקות הלמידה ואת בעיות הקשב כ"סימפטומים" לבעיה עמוקה יותר ולא כאל בעיה בפני עצמה.

ארבע האינטילגנציות

אינטילגנציה גופנית (CQ)

האינטילגנציה הגופנית כוללת בתוכה את השליטה הרצונית והרפלקסיבית בשרירים, שליטה רצונית ורפלקסיבית בחושים, במערכת הנשימה ובמערך היציבה, ושליטה אוטומטית באיברים הפנימיים.

אינטיליגנציה רגשית (EQ)

האינטליגנציה הרגשית כוללת בתוכה את הרגשות השונים ואת היכולת להביאם לידי ביטוי, לפי הצורך.

על מנת להצליח בטיפול מחלקת שיטת אלבאום את הרגשות לשלוש קבוצות: רגשות מודעים. האדם מרגיש, יודע מדוע הוא מרגיש אותם ומסוגל לטפל בהם; רגשות לא מודעים. האדם מרגיש, אך אינו יודע את הסיבה; רגשות מודחקים. האדם אינו מודע כלל לרגש הקיים בו.

אינטיליגנציה חשיבתית (IQ)

האינטליגנציה החשיבתית כוללת בתוכה את החשיבה הרציונאלית, הדמיון והממשגה, את יכולת הדיבור, את יכולת הארגון והסדר, תהליכי הלמידה ועוד.

אינטילגנציה אנרגטית (ENQ)

האינטיליגנצה האנרגטית אמורה להפעיל את התקשורת הבלתי אמצעית, החושית, של האדם. ניתן לקרוא לכך גם אינטואיציה.

כאשר כל אינטליגנציה יכולה לפעול בצורה תקינה לפי הקריטריונים הייחודיים שלה, וכן להשתלב עם פעולתן של האינטליגנציות האחרות, האם מסוגל לממש את הפוטנציאל האישית הטמון בו.

למי שיטת אלבאום יכולה לעזור?

שיטת אלבאום יכולה לשפר את רמת התפקוד של ילדים ומבוגרים גם יחד, הסובלים ממגוון רחב של קשיים, מלבד הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה שונות: קשיים מוטוריים שונים וביצוע פעולות יומיומיות, התמצאות במרחב וזמן, היפראקטיביות, הרטבה, בעיות יציבה, חריקת שיניים, ועוד ובעיות רגשיות וחברתיות שונות הנגרמות כתוצאה מקשיים אלה.

הטיפול

שיטת אלבאום היא שיטה הוליסטית, הרואה באדם שלם ומיוחד, ולכן הטיפול בשיטת אלבאום הוא יחידני ומותאם לכל מטופל באופן פרטני, בהתאם לתוצאות האבחון המעמיק. הטיפול בשיטת אלבאום משלב טכניקות גופניות ורגשיות מגוונות, תרגולים מוטוריים בשילוב תרגילי לגיטימציה להבעת רגשות, טיפול בטכניקות מגע וטכניקות הרפיה שונות, ועוד.

להיות מטפל

להיות מטפל, בשיטת אלבאום כמו בכל תחום טיפולי אחר, הוא תהליך למידה שאינו נגמר לעולם, מיומנות הנרכשת בתהליך התפתחות ולימוד מעמיק. זוהי גישה מהותית לחיים, מהיום הראשון בלימודים ועד רגע הפרידה מהעולם. אנו, במכללת מהות, שמחים לעשות עמכם את הצעד הראשון בדרך לטיפול.  למידע אודות העמותה לקידום ופיתוח שיטת אלבאום (ע"ר) לחץ כאן. למידע נוסף על מגמת מהות עולמו של הילד להכשרת מטפלי ילדים לתפקוד למידה ורגש