התבוננות רפלקסולוגית הוליסטית

צוות מגמת רפלקסולוגיה

הקדמה

התבוננות

בכפות רגליו של אדם ניתן לראות את האמת שלו. מכיוון שכפות הרגליים אינן חשופות לעין רוב הזמן (גם אם הולכים יחפים), ומכיוון שהאדם אינו משתמש בכפותה רגליו ככלי ביטוי, הן אינן מציגות את התדמית של האדם, אלא את מהותו, ודרך כפות הרגליים אנו יכולים לראות את האדם כפי שהוא ולא כפי שהוא רוצה שהעולם יראה אותו.

כשאנו באים להתבונן בכפות רגליו של מטופל, אנו נמנעים משיפוט ומנסיון להגדיר מחלה. ההתבוננות נעשית בכדי לאפשר לעצמנו "לקלוט" את המידע, קודם כל בעזרת אינטואיציה, בדברים שעולים כמו מעצמם, ואחר כך בהתבוננות מושכלת יותר, ולמידה מתוך המידע שכפות הרגליים יכולות לספק לנו.

האינטראקציה בין מטפל למטופל מעלה את נקודות הדמיון ביניהם, ואין מקריות בכך שמטופל מסוים מגיע למטפל מסוים. ההתבוננות האינטואיטיבית תעלה את אותן נקודות משותפות על פני השטח, וסביר להניח כי אלה הן הנקודות הדורשות טיפול, הן אצל המטפל והן אצל המטופל.

בהתבוננות השכלית אנו בוחנים קריטריונים שונים כמו צורת כף הרגל, מגעה וצבעה, תנוחת כפות הרגליים, תנוחת כפות הידיים והגוף כולו, ובהתאם לצורת ההסתכלות ההוליסטית מחלקים את התבוננות לימין ושמאל.

בסידרת מאמרים זו, ננסה לפרוש את שלבי ההתבוננות המושכלת, ולהסביר כיצד מספרות הרגליים את הסיפור האמיתי של הגוף והנפש.

ימין ושמאל

כל צד בגוף מייצג דברים שונים, המשלימים זה את זה, ממש כמו היין והיאנג. צד שמאל מייצג את הצד הרגשי, את הקשר של האדם לעצמו, את הקשר בינו לבין אימו, וכן דברים שהיו בעבר. צד ימין מייצג את הצד השכלי, ההגיוני, את הקשר שבין האדם לעולם החיצוני, את קשריו עם אביו, את ההיבט המעשי של חייו, ואת ההווה.

התרשמות כללית

כשאנו מתבוננים במטופל, אנו שמים לב, כדבר ראשון, לאופן שבו הוא שוכב על מיטת הטיפולים – מכווץ או רפוי? עצבני או רגוע? אחר כך אנו ממשיכים להתבונן ומקשיבים למה שהגוף מספר: כאשר השרירים והגידים נוקשים ומתוחים, ניתן להבין כי האדם נמצא במתח. במצב של עצבנות האדם לא יוכל לשכב במנוחה וירבה בתנועה ותזוזות, וישאל שאלות, ככלי להוצאת האנרגיה העודפת. כאשר האדם מתקשה לעצום עיניים בזמן דיבור, או שאינו יכול לדבר בשכיבה ומתיישב, נוכל ללמוד שהוא מפחד מאיבוד שליטה.

במאמר הבא נבחן את תנוחת כפות הידיים וכפות הרגליים- למה שמים ידיים בכיסים? איך נדע שהטופל מבקר את מעשינו? איזה פישוק מעיד על סגירה של צ'קרת המין ואיזה פישוק מעיד על רכושנות? וכן ננסה להבין כיצד לשלב את הפרטים לכדי התבוננות שלמה.