כשהכרוניקה ידועה מראש

דיון בשעון הביולוגי הסיני. מאת: יוכי קשת.  מנהלת אקדמאית של המגמה לרפואה סינית

מבוא

המושג שעון ביולוגי מתייחס לתהליכים מחזוריים של כלל פעולות הגוף המווסתים על- ידי מנגנונים פנימיים של הגוף. מנגנוני ויסות מצויים בכל אברי הגוף. סברה מקובלת היא, שמקצביו של השעון הביולוגי נקבעים על- ידי בלוטת ההיפותלמוס. בלוטה נוספת הקשורה להתנהגותו המחזורית של הגוף היא בלוטת האיצטרובל ( Pineal). היא מפרישה את ההורמון מלטונין האחראי לנושא המעברים בין אור וחושך ובין ערות לשינה. הכרות טובה ומעמיקה עם השעון הביולוגי של גופנו ועם התהליכים הקשורים לשעון זה, תורמת רבות להבנת קשרי הגומלין בין מופעי האור והחושך לבין תפקודו התקין של הגוף.

פעולתו של השעון הביולוגי עלולה להשתבש כמו כל מערכת בגוף, כאשר אנו עוברים מאזור זמן אחד למשנהו או כאשר שעות הערות ושינה שלנו אינן תואמות את שעות האור והחשכה שבטבע. הפרעות שכיחות שניתן לצפות להן במידה ופעולתו של השעון הביולוגי התערערה הן: הפרעות שינה, הפרעות הורמונליות, בעיות של חילוף חומרים, הפרעות בקצב הלב, ובמקרים רבים מחלות המשפיעות ישירות גם על נפש האדם.

מאמר זה יעסוק בתפישת הזמן ומהלכו על פי הפילוסופיה הסינית העתיקה. נדון באינטראקציות המורכבות והמרתקות המתרחשות בין הטבע לגוף במהלכה של יממה ונבחן את הקשר שבין המושגים וביטויים הגרפי. אם כן – כיצד, מתי ובאיזה אופן מתקתק השעון הביולוגי .

השעון הביולוגי הסיני

לפני אלפי שנים, בספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב, Su-Wen (פרק 22 ), תיארו הסינים את השעון הפנימי של הגוף כמנגנון שביכולתו לווסת את זרימת האנרגיה בין אברי הגוף במהלכה של היממה. shaon002

תרשים 1. השעון הביולוגי הסיני והיסודות

השעון הביולוגי הסיני

על פי התפיסה הסינית, הזרימה בין אברי היין והיאנג מתרחשת על פי רצף זרימת המרידאנים. אנרגיית המקור של הגוף שוהה שעתיים בכל איבר (בכל מה שהוא מייצג), כאשר בזמן זה האיבר נמצא בשיא היעילות התפקודית שלו. השעתיים בהן מצויה האנרגיה בשיאה הן גם השעות הרגישות ביותר אצל האיבר, ולכן במצב של חוסר איזון או הפרעה אנרגטית, יציג האיבר בשעות אלה יותר הפרעות.

ידוע לנו היטב שחולי אסטמה למשל, עלולים להתעורר או להרגיש חוסר נוחות בין השעות 3:00-5:00 לפנות בוקר. אלו הן השעות בהן אנרגיית הריאות נמצאת בשיאה. התקפי לב יתרחשו לעתים תכופות יותר בין השעות 11:00-13:00 בהן האנרגיה באיבר הלב נמצאת בשיאה, וכאבים הנובעים מבעיות בכבד יחמירו בלילה בין השעות 1:00-3:00 מאותה הסיבה.

על מנת להבין את התפיסה הסינית בדבר השעון הביולוגי, יש להכיר את חלוקת האיברים על פני היממה ואת תפקידם במחזור. בנוסף, הסינים יחסו משמעות נפשית ורוחנית למהות של אברי הגוף ונתנו להם שמות המאפיינים משמעות זו. חשוב לציין כי בתפיסה הסינית הנפש היא מכלול הדברים כולם. היא כוללת את החומרי, את הרגשי, את הרוחני, את החשיבתי, ועוד. כל אלה הם כוחות שמצויים בתוך הנפש כמושג שלם. האיכות הנפשית אם כך, הינה רובד נוסף, מעמיק להתבוננות ולהבנת הפעולה של האיבר.

הפרק הבא יכלול הדגמה של העיקרון והתפיסה הסינית את נושא השעון הביולוגי לגבי שני אברי גוף: הלב וכיס המרה. על פי הרפואה הסינית, שני אברים אלו מקיימים ביניהם יחסי גומלין מרתקים הן דרך שעות פעילותם במהלך היממה והן בתמיכתם ההדדית זה בפעולתו של זה.

לב

פעילות האיבר מגיעה לשיאה בין השעות 11:00-13:00 בצהריים.

איבר הלב המכונה על ידי הסינים "הקיסר" נמצא בשיאו בשעת צהרי היום, שיאו של אור וחום היום, שעת האש. בזמן זה הגוף נדרש לעבוד בשיא תפוקתו, והלב נדרש לספק דם וחיים לכל המערכות.

שעות הלב מתאפיינות בבהירות המחשבה ביחס למודעות הפנימית. בשעות אלה הבינה וההכרה שלנו הן בהירות וברורות ביותר. הלב מושל בשדה המודעות בו מתרחשים תהליכים מחשבתיים, רוחניים וגופניים. עיקר ההבנה והלמידה על- פי הפילוסופיה הסינית נעשה על- ידי הלב שהוא בית כל המחשבות והמפתח לתודעה .

הלב מאחסן את ה- SHEN  חורף ברפואה הסינית shen( האמת המגיעה מהשמיים ומופצת מטה ) שהוא האיכות הנפשית – רוחנית של האיבר, הנשמה ובסיס הפעילות הרגשית והמנטלית. שעתיים אלה בצהרי היום מציעות שיאים של עוררות היכולה להיות מתועלת לעבודה, למידה, תנועתיות, והדגשת החותם האישי בכל תחושה, מחשבה ופעולה. הקשר עם החושים מצוי בשיאו ולכן שעתיים אלה מציעות פוטנציאל תקשורת טובה עם הסביבה. רצון לתקשורת בונה ויצירתית מחזקים את אש הלב. מאידך, ביסוד האש גלום כוח שעלול גם לשרוף ולחרוך. האש יכולה לכלות אף את עצמה. בחוסר איזון ביסוד, בעיקר במצבי עודף של האש, נוכל לפגוש באנשים הנוטים לרגזנות וחוסר שקט העלולים להתבטא בדיבור לא אדיב ופוגעני ואף באלימות פיזית. אם יסוד האש בחולשת מה ובחוסר, אנשים ימשכו דווקא למקומות צפופים והומים מתוך רצון וצורך להתחכך עם אנשים אחרים ולמצוא בקרבם אנשי שיחה ומגע להתרועע איתם.

הלשון הינה הפתח החיצוני של יסוד האש. מכאן, שדיבור הנובע מהלב מזין את אנרגית הלב, בעיקר שיחה או צלילים הנושאים עימם מסר של קירבה, שמחה ויצירה. מאידך, פטפוט ודיבור רב על לא כלום מנקז את אש הלב מהדוברים ומהמאזינים.

הצלחת העשייה האישית מביאה לשמחה ול SHEN חורף ברפואה הסינית shen פורח שיתבטא בברק בעיניים ובגוון פנים חיוני. אולם אם הלב אינו מאושר, האדם יהיה מותש ועייף מפני שהגיע לשיא וכל האנרגיה שלו בוזבזה בדרך על כעסים (כבד) או פחדים (כליות). חוסר האושר יתבטא בתחושת "יובש" בכל הרמות: גופנית, שיכלית ורגשית. במצב כזה אנשים יחפשו פרצה במעגל העשייה על מנת לצאת אל מנוחה והרגעות.

כיס – מרה

פעילות האיבר מגיעה לשיאה בין השעות 23:00-1:00

בשעות אלה הלילה מגיע לשיאו, והאנרגיה של היום החדש מתחילה להבנות. בשעות השיא של כיס המרה חשוב לתת לגוף מנוחה גמורה ושקט שיתמכו בתהליכי הניקיון וההתארגנות ליום החדש וימנעו תהליכים של חסימה ונוקשות.

יסוד העץ, אליו שייך כיס המרה, זקוק לגמישות, יצירתיות וכוח פריצה קדימה על מנת להתפתח ולגדול כראוי. כל אלה נשעים על אמונה, תיקווה וכוח רצון. כך גם יכולות ההחלטה והשיפוט- הידיעה לאן לפנות, לאן לגדול, לבחור נכון בין אפשרויות שונות. כולם נסמכים על השאיפה לגדול ולהתפתח לעבר מקורות של אור והזנה.

אנרגיית יסוד העץ משנחסמת תנועתה יוצרת נוקשות בתנועה, ומובילה לכעסים, לשרירים נוקשים ולגידים מתוחים. כשהכעס מופנם ולא מתבטא, עלול להתעורר בתוכנו תסכול; אנו עלולים להפוך מרי נפש וסובלים מהפרעות שינה. בכוחו של הכעס להיות חיובי ולהסיט מכשולים מדרכו של הגוף. עם זאת, כעס מתמשך או חמת זעם, מלבה את יסוד האש לכלל פעולה הרסנית ומכלה.

ה- HUN ( הנפש העולה מעלה במערבולת של רוח / אדים ) הוא האנרגיה הנפשית- רוחנית של יסוד העץ. על פי הפילוסופיה הסינית, הוא עוזב את הגוף בלילה, מתנתק מההכרה ויורד אל מעמקי הלא מודע על מנת לקרוא ולבחון מחדש את מה שהעיניים, שהן הפתח החיצוני של יסוד העץ, קלטו ואיכסנו במהלך היום. הHUN אחראי הן לשמר תכנים והן לנקות את המוח ממחשבות עודפות ומיותרות. ניתן אולי להמשיל את הגוף למחשב שבעומס נתונים וחלונות נתונים פתוחים לא ניתן להפיק ממנו את המיטב והוא עלול להיתקע ולאבד מיעילותו. במצב כזה המחשב זקוק לפעולת ההתחל מחדש. בשינה עמוקה, בשעתיים בהן הוא מצוי בשיא יעילותו, כיס המרה מבצע את פעולת הניקוי והאיחוי של הגוף כל לילה מחדש.

השינה, החיונית לגוף מציעה עולם שלם של הבנות בדבר קישורים עצביים, מעברים, דמדומים, דימויים, מחזות, אשליות ומציאויות חלופיות. כל החומרים האלה נשמעים כרכיבים של סיפור פנטזיה משובח אולם כולם מתרחשים בראש ובגוף שלנו בזמן השינה.

במהלך שנת הלילה, הגוף שרווה את היום מנקה עצמו דרך החלומות הממרקים את מסך התודעה ממראות מיותרים וממחשבות מקבעות. לאחר ניקוי זה כיס המרה יוכל לקחת החלטות משכילות אותן יוציא לפועל הכבד, בשעתיים הבאות.

יחסי אמצע יום / אמצע לילה

עד כאן הודגם הקשר בין אברי הגוף לשעון הביולוגי. תבנית רעיונית נוספת העולה מתוך התבוננות בשעון הביולוגי מכונה: יחסי אמצע יום / אמצע לילה. הרעיון הוא שכל איבר נמצא ביחסים משלימים עם האיבר ההופכי/קוטבי לו בשעון.

לאחר שעתיים של השיא, האנרגיה באיבר הולכת ופוחתת עד אשר 12 שעות לאחר השעתיים בהן הייתה בשיא ובגאות, היא מגיעה לשפל. בזמן זה האנרגיה נמצאת באופן יחסי, בכמות הפחותה ביותר. תסמינים של עודף באיבר יופיעו לרוב בשעות השיא שלו, בעוד תסמינים של חוסר – בשעות השפל של האיבר.

האברים הקוטביים זה לזה בשעון הם: ( ניתן לראות זאת בתרשים השעון הביולוגי הסיני )

ריאות- שלפוחית השתן – שעות 3:00-5:00 – לפנות בוקר ולפנות ערב.

מעיים גסים – כליות – 5:00-7:00 – בוקר וערב.

קיבה- מעטפת הלב – 7:00-9:00 – בוקר וערב

טחול- תלת מחמם – 9:00-11:00 – שלהי הבוקר שלהי הערב

לב- כיס מרה – 11:00-1:00חצות היום וחצות הלילה.

מעיים דקים- כבד – 1:00- 3:00 – שעות אחר חצות היום ואחר חצות הלילה

האיברים הקוטביים ויחסי אם וילדיה

הפרעות באיבר מסוים יגררו על פי רוב הפרעות באיבר הקוטבי לו בשעון. כך למשל, לעתים תכופות נראה מטופלים הסובלים בלילה מהתקף של אבנים בכיס המרה המלווים בדפיקות לב חזקות, או אנשים שיתעוררו לפנות בוקר בשל קוצר נשימה ולחץ בשלפוחית השתן.

ניתן להסביר תופעה זו בכך, שאם נתבונן היטב בזוגות האברים המקיימים ביניהם יחסים של אמצע יום אמצע לילה, נבחין שעל פי המעגל המזין אלו הם אברים שיש להם קשרים של אם עם בנה/בתה במעגל המזין ( Sheng). כאשר האם חזקה ומזינה (איבר בשעות השיא) יבוא הדבר לידי ביטוי 12 שעות לאחר מכן, כאשר הבן/בת מחוזקים מהאנרגיה שקיבלו מהאם. כשהיא במצב של חולשה, תוצאות הזנתה תלויות בילדיה, במידה והם עשו עבודתם נאמנה שוב תקבל האם אנרגיה של פעולה והזנה. לפנינו אם כן הרחבה של רעיון המעגל המזין.

על פי השעון הביולוגי, האברים הפועלים בשעות הלילה, מזינים ותומכים באברים הפועלים בשעות היום. גם כאן ישנה הרחבה לרעיון שהגלוי נברא, נתמך ומוזן על- ידי הנסתר. לדוגמא: סמפטומים של חוסר בכליות יבואו לידי ביטוי בעיקר בין השעות : 5:00-7:00 בבקר. (שעות השפל של האיבר) . הם יתאפינו בחולשה, כאבים בעצמות, שתן מרובה. ועוד. בשעות השיא באיבר הכבד יתכנו כאבי ראש עזים. בשעות השפל יחוו אנשים חולשה מנטלית, חולשת ראיה וחולשת שרירים.

כיס מרה – לב

בלילה, כיס המרה נמצא בשיאו. היכולת להירדם בקלות, לתת לחלומות לנקות את מחסני הלא מודע (HUN ) ואת הנפש והגוף מאירועי היום הקודם, מטעינים את הגוף בצמיחה מחודשת, ברעננות ובדינמיות של אנרגית העץ. בזמן זה, הלב שרוי בשקט, במינימום אנרגיה, שקט מהתרגשויות וללא צורך לתקשר עם החוץ. כיס מרה העושה עבודתו נאמנה, מטעין את אש החיים בשמחה ובצלילות שתבוא לידי ביטוי בשעות השיא של הלב הניזון מאנרגית כיס המרה. כאשר הלב מושפע ומוחלש מטראומות, לבטים מוסריים, וחוסר שקט נפשי, יבוא הדבר לידי ביטוי בשעות כיס המרה בצורה של הפרעות שינה, חלומות טרופים ויקיצה קשה וחסרת חיוניות. השעון הביולוגי פורש אם כך לפנינו עולם של סיבה ומסובב, אירוע ומקורו.

חיים בשעות הפוכות

בשעות היום, האנרגיה היאנגית נמצאת בשיאה ולכן אלו הן שעות לעבודה יעילה ודינאמית מתוך עוררות החושים. בשעות האור והיום זרימת הדם בגוף נמצאת בשיאה והיא זו התומכת בתהליכי חשיבה, תנועה, עיכול ועוד של כל מערכות הגוף השונות. בשעות הלילה, המערכת כולה מתהפכת- פעולות הגוף מואטות, מופנות לעומק הגוף לתהליכים של "ניקוי ואתחול" ולשם כך זקוקות לשקט שלווה ומנוחה.

שעות הלילה הן שעות בהן אנרגיית היין נמצאת בשיאה. ששת האברים הפעילים בשעות אלה: כליות, מגן הלב, תלת מחמם, כיס המרה, כבד וריאות, נחשבים כתומכים ומזינים של ששת האברים היאנגים של היום : מעיים גסים, קיבה, טחול, לב, מעיים דקים ושלפוחית השתן. כאשר הגוף נח היטב אנרגיית היין תתמוכנה היטב בפעילות היאנגית של שעות היום. ניתן לראות את שעות היין כרקע השחור העומד מאחורי הצבע הלבן מבליט ומדגיש אותו. כמו כוכבים על רקע שחור הלילה. כאשר מתהפך המנגנון ההרמוני ואנשים לא חיים לאורך זמן ממושך בהתאם לשעון הביולוגי שלהם, משתבשת פעילות הגוף כולו.

לשם המחשת הרעיון ניקח לדוגמא את "אנשי הלילה" שחיים "חיים הפוכים". את שיא תפוקתם היאנגית הם מביאים לידי ביטוי בשעות הלילה, ובשעות היום הם שואפים למנוחה היינית. במצב זה אנרגיית היין התומכת נאלצת לתיפקוד יאנגי ואנרגיית היאנג לתפקוד ייני.

לדוגמא: אנשים שבין השעות 23:00-1:00 (שעות הגיאות של כיס המרה והשפל של הלב) , מנסים להפיק עבודה יעילה ואיכותית עם הכרה מלאה שמאפיינת את הלב. בשעות הללו, למרות שכיס המרה ( יסוד העץ) מלא ביצירתיות וכוח לפעילות דינאמית, הרי שאם לאורך זמן אנרגיית האיבר לא תופנה למילוי מטרתה ( ניקוי רגשי ומנטלי של הגוף), הלב ( יסוד האש) לא יוזן כראוי ולא יצליח להפעיל את תפקודיו.

בתחילה, הגוף ינסה לגייס במהלך היום משאבי כוח מכיס המרה לכבד, דבר זה יתבטא בעלייה מלאכותית של היאנג של כיס המרה. מאחר וכיס המרה יושב ביסוד העץ, נראה ליבוי של אש הגוף הבאה לידי ביטוי בנטייה להתפרצויות, כעסים, חוסר מנוחה, לחץ- דם גבוה, מתח ברצועות ובגידים ועיניים אדומות. עודף יאנג זה הוא מדומה ולא אמיתי מפני שהסיבה לו היא חוסר יין (חומרי הזנה).

 ההקסגרמות כביטוי הגרפי של יחסי אמצע יום אמצע לילה

צורה נוספת לבחון את אופי היחסים/קשרים בין זוגות האברים החולקים ציר זמן משותף בשעון הביולוגי, הינה דרך מבנה ההקסגרמה של כל איבר.

הקדמה

הסינים הקדומים ניסו להסביר את עולם התופעות דרך הדינמיקה המשתנה שבין היין ליאנג. עוד בטרם היוצרותם של מושגים אלו, ואולי אף טרם הומצאה השפה הכתובה בכלל, הם השתמשו בקווים על מנת לציין מונחים ותנועות. כך למשל: הקשה והמוצק שורטט בקו שלם ——- הרך והמשתנה בקו מקוטע — — . עוד שימשו קווים אלו לציון מצב פעולה לעומת מצב מנוחה, תגובה לעומת ויתור, הקרנה לעומת ספיגה, נתינה מול קבלה ואנרגיה בכיוון עלייה לעומת אנרגיה יורדת. זהו הבסיס לאי-צ'ינג, מן הספרים המפוארים ביותר בהגות הסינית. בהמשך נוצרו שמונה סימנים גרפים לצרופים שונים אפשריים, הנוצרים משילוב בין הקווים השלמים לבין הקווים המקוטעים. צרופים אלה נקראו טריגרמות (תלתונים). מאוחר יותר בהתפתחות תורה זו – הקו השלם כונה קו של יאנג והקו החצוי כונה קו של יין. מחיבורן של כל שתי טריגרמות יחד מתקבלת מערכת של 64 הקסגרמות (משושונים) לכל אחת ואחת ניתן שם וצורפה אליו פרשנות רחבה.

תורת הגזעים והענפים משייכת לכל איבר בגוף הקסגרמה אחת המתארת את אופיו של האיבר. במילים אחרות, זוגות האברים העומדים זה מול זה בשעון הביולוגי הסיני הם תמונת מראה זה של זה גם במובן הציורי והסימבולי כפי שהוא בא לידי ביטוי בהקסגרמות שלהן, דהיינו ברצף הסידורי של ששת הקווים.

  תרשים 2: השעון הביולוגי הסיני וההקסגרמות

השעון הביולוגי הסיני וההקסגרמות

נתחיל להתבונן בעקרונות הבנייה של הרצף הסידורי של ששת הקווים דרך השעות ביממה בהן שורה אנרגיית היין. בכמותה המרבית היא נמצאת בשעות השיא והגיאות של התלת- מחמם, בין השעות 21:00-23:00. בהתאם לכך, ההקסגרמה היא שישה קווי יין.

__ __

__ __

__ __

__ __

__ __

__ __

במהלך השעתיים הבאות, הלילה יגיע לשיאו בחצות 24:00, ואז קו האמצע הלילי של אנרגיית היין נחצה, והאנרגיה של היום החדש תחל לבנות את עצמה. ההקסגרמה הממחישה רעיון זה היא זו של כיס המרה: קו יאנג תחתון ומעליו חמישה קווי יין.

__ __

__ __

__ __

__ __

__ __

_______

הקו השלם מסמל את ראשית חדירתו של היאנג אל מקסימום היין. במהלך השעות הבאות, אנרגיית היאנג תמשיך ותגביר את נוכחותה ועוצמתה ביום ובהקבלה בגוף, עד אשר תגיע לשיאה בשעות 9:00-11:00 בבוקר שהן שעות איבר הטחול, הניצב מול התלת- מחמם ביחסי אמצע יום אמצע לילה ולכן מהווה תמונת מראה שלו. כאן נראה בהקסגרמה 6 קווי יאנג.

_______

_______

_______

_______

_______

_______

משמעותן של ההקסגרמות של כיס המרה והלב (האיברים שהודגמו בראשית המאמר) ותרומתן להרחבת ההבנה את השעון הביולוגי.

הלב וכיס המרה

בשעתיים בהן כיס- המרה מצוי בשיאו, חל היפוך הזמן בין שיאו של הלילה לתחילתו של היום. 12 שעות אח"כ האיבר המוזן ונתמך על ידו, הלב, מבצע את אותו סוג של היפוך אנרגיה בין שיאו של היום לתחילתן של שעות בין- הערביים.

כיס המרה פועל באמצע הלילה ומייצג את ההיפוך בין היין והיאנג. בזמן זה, ההקסגרמה ותפקוד האיבר הרמוניים עם הלב, אם באמצע היום הלב הגיע לתובנות, הן ניתנות לעיבוד באמצע הלילה באמצעות השינה. קו היאנג התחתון אוסף אליו את ששוכן בחלל בין חמשת קווי היין מעליו. העול היומיומי עובר עיבוד מחדש ותקשורת הלב הפונה כלפי חוץ שוקטת. דרך ההתבוננות הרפלקטיבית של השינה אפשר לבחון מחדש את מה שהצטבר במהלך היום, הקו היאנגי התחתון פונה כלפי מעלה והחוצה ומשחזר את העשייה של הלב. אם היום היה מוצלח והלב היה מאוזן אז בשעות של הלילה, הגוף יוכל לשון, להתנקות מנטאלית ללא הפרעה. אם השינה מצידה, הייתה טובה ורגועה אזי בשעות הלב הגוף יהיה אנרגטי ויתקשר היטב עם הסביבה.

ההקסגרמה של כיס המרה נקראת Fuומשמעותה: חזרה, שיבה, נקודת מפנה.

__ __

__ __

__ __

__ __

__ __

_______

טריגרמה תחתונה: Chen – רעם: התעוררות, כניסה לתנועה

טריגרמה עליונה: Kun – אדמה: סופגת, קולטת, מקבלת ונחה.

הדימוי: נקודת התחלה חדשה נרקמת מתוך המעמקים של המים והאדמה.

הפרשנות: חזרה לתנועה, לפעולה יצירתית ומוחצנת. ההחצנה היא הוצאתם של תכנים מהלא מודע למודע למחצה בצורה של מראות ודימויים בחלומות. גם ברמה הפיזית הגוף מתחיל בזמן זה בעיבוד והנעה של חומרים המזוהים כלא נחוצים לו אל מחוץ לגוף.

חמישה קווי יין מציגים את הצלילה העמוקה אל נבכי הלא מודע וקו היאנג האחד מייצג את אנרגיית ההחצנה הנדרשת להקרנת הדימויים והתמונות אל מחוץ למראה.

ההקסגרמה של הלב מורכבת במהופך מהקסגרמת כיס המרה: מקו יין תחתון וחמישה קווי יאנג מעליו. חמשת קווי היאנג של הלב, מציגים תמונה של פעילות מתמדת ודינמית השנייה רק לפעילות הטחול. קו היין האחד בלב, נותן נופך של רכות וספיגה לתקשור ולהיפתחות. בנוסף, הוא מכנס ומנתב אליו את החום שאצר והקרין הטחול ומשמש כנתיב, דרכו מוקרנות פעימות הלב אל הגוף ומחוץ לגוף. בלעדי קו היין הלב היה מתחמם יתר על המידה ולא היה מצליח להמשיך בפעולתו. את עוצמת הלב מווסתת פעילות מעטפת/מגן הלב השומרת על המידות הרצויות. ניתן לראות הקבלה בין שעות פעילות הלב ובין ההקסגרמה. זהו שיא היום והשמש בזנית, זורחת ומכוונת ישירות אל פני האדמה. כך גם ההקסגרמה. חמישה קווי יאנג פעילים, אשר מכוונים גם הם כלפי מטה אל החלל המוכן לקבלם ולכוונם הלאה.

בנוסף, בזמן פעילות הלב, היין מפציע מתוך היאנג ומאפשר לעשייה שנבנתה במהלך הבוקר לעבור עיבוד ראשוני, על ידי הוצאת התקשורת החוצה או על ידי העברת חומרים מזינים הלאה.

ההקסגרמה של הלב נקראת Kouומשמעותה: "פגישה"

_______

_______

_______

_______

_______

__ __

הטריגרמה התחתונה: Sun – רוח, חדירה, עדינות.

הטריגרמה העליונה: Ch'ien – שמים, מקרינים יוצרים ופעילים.

הדימוי: רוח עדינה נושבת מתחת לשמיים ומניעה אותם.

הפירוש: פגישה ראשונה בין השמים והרוח. בין הרכות והקושי, בין ההקרנה והספיגה. תנועה לכיוון של רוגע, תקשורת מלב ללב, פיוס ותחילתו של שינוי.

המשמעות: יום מוצלח, הוא יום בו הלב עבד במיטבו והוביל ללילה טוב בו הגוף מסוגל לישון, ללא הפרעה.

להמחשת הרעיון ניקח לדוגמא מטופל/ת המתקשה להירדם בלילה:

את פעולת השינה עצמה ניתן לראות כמעין צלילה אל מעמקים של שקט ושחרור משליטה. לשם כך על הגוף להיות במצב של יין מירבי.

שתי הסיבות המקומיות השכיחות ביותר לקשיי הרדמות הן מתח שרירי וקושי בהבאת הגוף לגלי השלווה ואובדן השליטה המאפשרים שקיעה למעמקי השינה. בשפה הטיפולית אנו אומרים שיש יותר מידי יאנג בגוף.

מבחינה טיפולית: כאשר נרצה להביא את הגוף למקום של מקסימום ספיגה, שקט, וקבלה, נחזק בו את יסוד המים ואת אנרגיית היין. וכאשר נרצה לגרום לפעולות ההחזקה, הנעה והתמרה של חומרים, נחזק את האש ואת אנרגיית היאנג. במילים אחרות, נוסיף קווי יין או קווי יאנג לתמונת האיזון אליה אנו שואפים להביא את הגוף.

האברים בהם נמצא הכי הרבה יין הם התלת מחמם ( שישה קווי יין) וכיס המרה ( חמישה קווי יין). וכמו שהתלת מחמם וכיס המרה שולטים בממלכת הלילה והיין, קוטבים להם בשעון , ביחסי אמצע יום אמצע לילה שני האברים בעלי אנרגיית היאנג הגבוהה ביותר: הטחול ( שישה קווי יאנג) והלב ( חמישה קווי יאנג) בהכרת השפעתם על הגוף טמונה הבנת הסיבות לבעיות שינה רבות. בחוסר איזון, הטחול השייך ליסודות האדמה והאש גורם למחשבות רבות והרהורי יתר והלב השייך ליסוד האש גורם לחוסר שקט נפשי הנובע בעיקר מחוסר הבנה ותקשורת לקוייה. שני אלה הם מהגורמים המנטליים והנפשייים העקריים המדירים שינה מהעין. במהלך היום כאשר שני אברים אלו נפגעים, היאנג והאש שבהם לא מצליחים לשחרר בלילה את אחיזתם בגוף ולכן לא מתאפשרת השינה.

סיכום

ברפואה "הרגילה" מתפתח תחום הנקרא: כרונו-תרפיה, או כרונו – ביולוגיה ההולך ומתרחב. תחום זה מנסה להבין את מודל השעון ולהשתמש בו על מנת להגיע להבנה טובה יותר של הגוף ותגובותיו ולהשיג השפעה טובה יותר של תרופות. מחקרים שונים העוסקים בנושא השעון הביולוגי מצביעים על נתונים התואמים את התפיסה והטיפול הסיני. נתונים אלה תורגמו כבר לטיפולים רפואיים מעשיים. קיימים מחקרים המראים שטיפולים בחולי סרטן יעילים יותר כשהם ניתנים לפי השעון הביולוגי, ובארה"ב משווקות כיום כמה תרופות בתחום הפסיכיאטריה ולחץ הדם שמנצלות את השעון הביולוגי ליעילות הטיפול הרפואי. כלומר – פחות מינון, יותר תזמון.

מסיכום הממצאים שעולים מהמחקרים השונים עולות לדעתי שתי תובנות:

1. קיים קשר ברור בין אברי הגוף לשעות ולזמן ביממה.

2. יעילותן של תרופות הנלקחות בשעות המותאמות לשעות השפל של האיבר המטופל רבה לאין ערוך מלקיחתן בכל זמן אחר ביממה.

מאמר זה ביקש להציג את הקשר וההשפעה בין מקצבי ופעימות מחזורי הטבע, לבין איברי גוף האדם. ראינו שהתהליכים המחזוריים של כלל פעולות הטבע והגוף מוסדרים באופן סינכרוני החיוני להישרדות ולהתפתחות. ההכרות שלנו עם תהליכים אלה מאפשרת לנו להתייחס אל הטיפול הנדרש באופן שלם יותר. זהו חלון להתבוננות בתהליכים דינמיים המקושרים זה עם זה ומבטיחים את שלמות הגוף ואת בריאותו.

הביטוי הגרפי של ההקסגרמות מרחיב את ההבנות האלה ומעמיק אותן בעזרת יצירת דימויים חזותיים מייצגים. דימויים אלה קושרים בין גופו של האדם לרוחו ומחזקים את יכולת הריפוי של הגוף והנפש גם יחד.