מנדלה – מפתחות ללב

יצירה והליכה מודעת דרך חכמת המעגל 

מתוך שיעור של מיכל במכללת מהות

מהי מנדלה?

"מנדלה", משמעותה "מעגל מקודש" או "מעגל המהות" בתרגום מסנסקריט/ "המנדלה" הקדומה היוותה, מזמורים המיצגים תדרים של מהות היקום. מזמורים המשמשים לזיכוך. כיום המנדלה היא אמצעי פולחני, היא מצוירת ע"י נזירים מחול צבעוני המשורטט בתרשים המסמל את היקום. זוהי חווית "התודעה הטהורה" כפי שמספר הדאלאי לאמה, כהתנסות אותה לא ניתן להסביר במילים ואינה מיוצרת ע"י החושים או השכל.

המעגל:

את השימוש במעגל בפולחנים ,טקסים, מבנים מקודשים, נמצא בתרבויות עולם . אינדיאנים באמריקה, מאיה,, טיבט, הודו, אבורג'ינים באוסטרליה, הסטון אייג' באנגליה ובשלוש הדתות המרכזיות אסלם נצרות ויהדות . השימוש במעגלים בתרבויות השונות מחובר לפולחנים דתיים ורוחניים, ריקוד במעגל, יצירה, תיפוף ועוד. גם ביהדות נמצא שימוש במעגל, בסיפורי התנ"ך כמו- חוני המעגל .

ובסידור התפילה – "ינחני במעגלי צדק למען שמו…"

בפסיכולוגיה, חוקר הפסיכולוג השוויצרי קרל גוסטב יונג את המשמעות של השימוש במנדלה בתרבויות עולם ואף מתנסה בה בעצמו. יונג רואה וחווה את יצירת המנדלה ככלי לריפוי ומגדיר אותה כסמל קולקטיבי ,אשר עניינו – ההרמוניה שבנפש. כיום תרפיסטים רבים משתמשים ביצירת מנדלה ככלי טיפולי .

אז מה כל כך מיוחד ביצירה במעגל?

אומנים, יוצרים, ילדים ומבוגרים המתנסים ביצירה במעגל מספרים, על תהליכים והבנות עמוקות המתרחשות בתוך ובעקבות היצירה במעגל . לחוויה אין מילים .לפניכם קישור מנדלה של אומנית בשם: Gill Hickman שמעידה על תהליכים אלו.

מי אנחנו?

אנחנו נמצאים בדור של שכחה, מנוהלים ע" אמונות, מחשבות ורגשות שמוטבעים בנו ע"י הסביבה. מאמינים שמליון דולר, בית מפואר או יכטה יעשו אותנו מאושרים .

האומנם? מהו סוד העיגול ?

האר"י בספרו "עץ החיים" כותב לנו: "דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות… וכאשר עלה ברצונו הפשוט לברוא את העולמות ולהאציל את הנאצלים, להוציא לאור שלמות פעולותיו, שמותיו וכינויו. הנה אז צמצם את עצמו אין סוף בנקודה האמצעית ממש והנה הצמצום הזה היה בהשוואה אחת בסביבות הנקודה האמצעית הריקנית ההיא. באופן שמקום החלל ההוא היה עגול מכל סביבותיו בהשוואה גמורה. והנה אחר הצמצום, אשר אז נשאר מקום החלל והאוויר פנוי וריקני באמצע אור האין סוף ממש, הנה כבר היה מקום , שיוכלו שם להיות הנאצלים,והנבראים…." חכמת הקבלה מספרת לנו על העיגול: כדור סובב בלא חילוק חלקים, ההכרה שהכל אחד – אהבה עליונה.

למי מיועדת היצירה במעגל ולשם מה?

יצירה במעגל, השימוש והתבוננות בה, הינה כלי לילדים, נוער ומבוגרים. לבעלי קשיים מוטוריות, קושי בקשב וריכוז וקשיי הסתגלות. מודעות דרך חכמת המעגל מאפשרת להתחבר ולהכיר בכוחות ובייחודיות של כל אחד ואחת. ללמוד ללכת בדרך של – חכמת הלב.

התוכנית ומטרתה: למעוניינים לרכוש הכשרה מקצועית בתחום ולאלו שחשובה להם התפתחות והגשמה עצמית של עצמם ושל ילדים, נוער ומבוגרים. הגשמה בדרך אחרת, דרך האונה הימנית של המוח דרך האהבה. דרך הלב החזון והיצירה. למעוניינים לרכוש מגוון כלים לטיפוח היבטים רגשיים וחברתיים אצל ילדים.

בכלל זה מטפלים, מורים, מחנכים, גננות, בוגרי מקצועות פרא-רפואיים כגון: קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, יועצות, בוגרי מדעי הפסיכולוגיה וחינוך.

הקורס נלמד כיחידה עצמאית או כחלק ממגמת מהות עולמו של הילד (אין צורך בידע מוקדם)

מנחת הקורס: מיכל בן גל

נושאי הלימוד קורס מנדלות א' (14 מפגשים). הקורס מתמקד במנדלה לעבודה אישית, תוך פיתוח מגוון כלים לביטוי וגילוי פנימי יצירתי.

• הכרת המנדלה

• היסטוריה שימושים ומשמעויות

• טכניקות וכלים ליצירת מנדלות.

• מנדלות כלי לביטוי וחיבור בדרך יצירתית ואינטואיטיבית.

• מנדלה בפסיכולוגיה.

• מודעות וההליכה בדרך המעגל

נושאי הלימוד קורס מנדלות ב' (12 מפגשים, המשך של קורס א'). הקורס לוקח את הלומד לחוויה ולימוד של מנדלות והצבעים ככלי טיפולי יעוצי, ככלי לריפוי. בקורס ב' נעמיק ונרחיב את הלימוד בנושאים:

• מנדלה ככלי לביטוי אישי

• מנדלה וצבע

• מנדלה וריפוי (מנדלה תרפיה)

• מנדלה וצבע ככלי ייעוצי טיפולי

• עבודה מודעות דרך חכמת המעגל

• מנדלה בעבודה עם ילדים,מבוגרים ועבודה בקבוצה

הקורס יכלול מספר מפגשים בנושא הילינג צבע וריפוי. את המפגשים תלמד עינת דרור, מורה להילינג במכללת מהות.

שעות לימוד:

מתוך שיעור במכללת מהות

קורס מנדלות א' – 14 מפגשים של שלוש שעות מלאות כל שבוע, 56 שעות לימוד אקדמאיות.

קורס מנדלות ב' – (המשך של קורס א') 16 מפגשים של שלוש שעות מלאות כל שבוע, 64 שעות לימוד אקדמאיות